Webinary cieszą się coraz większą popularnością w firmach. Niestety, większość z nich nadal jest źle przygotowywana. Szybko nudzą słuchaczy i zmniejszają ich zaangażowanie. Sprawdź, jak poprawić jakość swojego webinaru.
Zanim zaczniesz przygotowywać się do webinaru, musisz wybrać odpowiedni format. Zastanów się, czy chcesz samodzielnie poprowadzić webinar, czy może zaprosisz gości i przeprowadzisz z nimi wywiad. A może planujesz dyskusję z licznymi gośćmi i moderatorem? Weź pod uwagę temat i dostępność ekspertów, a następnie zdecyduj się na konkretne rozwiązanie.
To może wydawać się dość oczywiste, ale jeśli chcesz przygotować ciekawy webinar, musisz dobrze znać temat, który zamierzasz omówić. Doskonała znajomość tematu może czasem zrekompensować brak pewności siebie, ale nie odwrotnie. Nawet jeśli jesteś wyśmienitym mówcą, błędy w zakresie podstawowych pojęć zmniejszą Twoją wiarygodność wśród odbiorców.
Przeczytaj zebrane materiały, sprawdź wszystkie fakty i miej pod ręką niezbędne źródła. Przygotuj kilka ciekawostek, by poradzić sobie z trudnymi pytaniami od uczestników. Staraj się nie udzielać niejasnych lub bezużytecznych odpowiedzi. Jeśli czegoś nie wiesz, zakomunikuj to wprost i obiecaj, że zgłębisz tę kwestię, a następnie przekażesz merytoryczną odpowiedź np. drogą mailową po zakończeniu spotkania.
Aby informacje, które planujesz przedstawić, były łatwe do zrozumienia, muszą być spójne. Zastanów się, jak powiązać wszystkie aspekty, które chcesz omówić na spotkaniu. Nigdy nie zakładaj, że odbiorcy znają się na danym temacie. Wcześniej możesz przeprowadzić krótką ankietę: sprawdź, ilu uczestników zna już podstawy i dostosuj do nich przekazywaną wiedzę.
Postaw też na konkretny temat. Omów go bardzo szczegółowo i pokaż jak wykorzystać wiedzę w praktyce. Zamiast prowadzić webinar na temat płatnego wyszukiwania, zdecyduj się na jeden mniejszy temat, np. strategie zarządzania stawkami.
Zwróć uwagę na jakość obrazu, a pracownicy na pewno to docenią. Upewnij się, że pokój webinarowy wygląda czysto i schludnie. Wybierz wizualnie uporządkowane tło. Dodaj subtelne elementy dekoracyjne i rekwizyty, by nadać spotkaniu profesjonalny charakter. Wykorzystaj też wszystkie dostępne, naturalne źródła światła lub zainwestuj w kilka lamp LED.
Zadbaj także o dźwięk, inwestując w dobry mikrofon. Postaraj się stłumić hałas ze świata zewnętrznego. Pamiętaj, by postawić blisko siebie dobry mikrofon kierunkowy. Jeżeli w swoim webinarze chcesz zamieścić grafikę, unikaj oczywistych zdjęć stockowych. Poszukaj raczej naturalnych fotografii lub skorzystaj z pomocy firmowego grafika i poproś go o wykonanie kilku diagramów lub wykresów, by estetycznie zaprezentować wszystkie dane.
Webinar wcale nie musi ograniczać się do wykładu! Profesjonalne narzędzia pozwalają na dwukierunkową interakcję z odbiorcami. Dzięki nim można dodawać segmenty dyskusji w stylu telekonferencji, sesji Q&A oraz pracy w grupach. Pomyśl też o dodaniu wirtualnej tablicy, na której możesz zapisywać najważniejsze informacje i rysować wykresy.
Większość narzędzi oferuje również udostępnianie ekranu czy funkcję udostępniania plików, dzięki której możesz przekazać uczestnikom notatki, ćwiczenia i inne materiały. Kolejnym ważnym elementem jest czat grupowy, który zachęca do interaktywnej dyskusji podczas webinaru.
Na koniec zadbaj o odpowiednie materiały dodatkowe (karty pracy, krótkie quizy, ćwiczenia) oraz – dostępny po zakończeniu spotkania – zapis webinaru w wersji audio lub tekstowej.